Když mě divadlo Queen of Puddings Music Theatre oslovilo, abych napsala operu pro šest ženských hlasů, přijala jsem tuto nabídku jako možnost prozkoumat tematiku svateb – zejména pak večera před samotným obřadem, během nějž se nastávající nevěsta a její přítelkyně oddávají soukromým starobylým rituálům. Text díla je založen na původní srbské poezii, která je však prezentována v novém kontextu a je adaptována na naši současnou kulturu. Hudební složka je pak odvozena z tradičního folkloru. Struktura díla v sobě odráží každodenní výjevy a objekty – jde např. o vlasy, kelímky či vodu. Jednotlivé scény nedodržují logiku lineárního narativu, spíše se jedná o vzájemně provázanou síť radostných výjevů, které se z běžných dramatických situací postupně vyvíjejí do různých magických a fantazijních obrazů. Svatba představuje důležitý předěl v životě ženy. Jde o událost, jež je často doprovázena prastarými tradicemi a vždy pro ženu představuje počátek změny. Tento rituál přechodu z jedné fáze života do další, který nevěsta Milica prožívá, je do značné míry univerzální – jedná se o určitý archetyp lidské zkušenosti. Opera Svatba nám dává možnost pohroužit se do neposkvrněnosti a bohatosti tohoto krátkého, ale rozhodujícího okamžiku v životě ženy.

Ana Sokolović